Warmshower #6 Sergey & Katya, Orang Rusia


Sepasang suami isteri Sergey dan Katya dari Rusia cepat-cepat berlepas ke Singapura sebelum bumi eropah diselimuti salji. Mereka telah berkayuh selama 3 bulan dan belum pasti lagi bila mereka bakal pulang ke Rusia semula.
 Senang hati mendengar mereka berdua mempunyai ikatan perkahwinan. Saya pun mudah nak siapkan satu bilik tidur sahaja. Bagi yang belum berkahwin ini biasanya laki-laki akan berkemah di anjung ataupun tidur di lantai ruang tamu. Dengan ikatan perkahwinan ini, biasanya saya lihat mereka lebih telus antara satu sama lain dan tahu menyembunyikan kemesraan yang tidak sepatutnya dibuat di khalayak ramai.
 Mereka berkahwin pada dua tahun lepas ketika masing-masing berumur 30 tahun. Katya kata tak ada upacara perkahwinan di gereja seperti budaya orang-orang eropah. Di Russia kedua-dua calon perlu pergi ke pejabat perkahwinan, dan tandatangani dokumen. Kemudian pengesahan diberikan dengan mengecop buku passport. Saya fikirkan pasport travel rupanya tak ada identiti card mereka berupa sebuah buku seperti passport.
Russian yang mahu juga berkahwin di gereja, pasangan perlu menyediakan satu lagi prosedur lain. Tetapi hanya 10% saja pasangan yang melakukan upacara di gereja. Ramai juga pasangan tinggal bersama tanpa ada  ikatan perkahwinan ini. Tika pasangan mahu memiliki anak, mereka akan mendapatkan cop perkahwinan.
Di kemudian hari, pasangan yang berpisah mudah untuk memberikan apa-apa hak terhadap naak mereka. Secara undang-undang, mereka sudah ada bukti rasmi siapakan emak dan bapa kepada anak tersebut.
Selepas urusan cop perkahwinan, keluarga masing-masing akan berkumpul di sebuah restoran untuk meraikan perkahwinan ini. Katya berkahwin di Moscow dan mengundang 30 orang sahaja tetamu. Tambahan pula, emak ayah masing-masing perlu terbang dari Siberia dan Tasik Baikal dengan adik-beradik mereka.
Rata-rata Russisan yang memiliki tiga atau empat orang adik-beradik sudah dikatakan sebagia keluarga besar.  Jadi 30 orang tetamu sudah memadai cukup bagi sebuah majlis. Semasa kakak Katya berkahwin di Tasik Baikal, jemputan 100 orang pula dianggap sangat ramai.  Lagipun, jiran-jiran rapat dan teman-teman pejabat serta saudara mara tak perlu diterbangkan ke mana-mana. Cuma dua tiga langkah tak jauh dari rumah mereka.
500 kad jemputan di kampung saya sendiri pulak dianggap sikit. Suami isteri diundang menjadi 1000 orang tetamu.  Belum 1000 kad jemputan diedar lagi hihihi.
Emak dan bapak Katya mengambil masa 5 jam penerbangan dari Tasik Baikal  menuju ke perkahwinan mereka. Perbezaan waktu juga antara dua kota adalah 5 jam. Perjalanan dengan keretapi pula memakan masa 5 hari, punyalah besar tanah Russia  ini.
Perjalanan itu dirasakan sangat jauh bagi emak dan bapaknya. Mereka tak pernah keluar negara Russia kerana merasakan negara mereka sudah memadai untuk meluangkan cuti-cuti mereka sekeluarga.
Russian pun baru-baru saja terbuka untuk mengembara dengan basikal mengedari dunia. Pada permulaan Katya mahu ke luar negeri, dia mendapat tentangan dari keluarga mereka yang tipikal Russian. Russian yang memiliki wajah serius, menentang kesejukan setiap hari pulang dan pergi ke tempat kerja. Matlamat terbesar ibu bapa Russian adalah menjaga keperluan dan kebajikan seisi keluarga mereka. Harus membayar banyak bil, memanaskan rumah mereka, membeli banyak baju sejuk, membeli bekalan makanan yang secukupnya dan lain-lain.
 “Emak, perjalanan ke London memakan masa 5 jam, sama untuk saya pulang ke Tasik Baikal. Tapi saya memilih London”, gurau Katya kepada emaknya agar dia tenang merelakan anaknya pergi ke suatu tempat yang tidak jauh juga dari sisinya.  Lama kelamaan emak bapaknya terbuka dan saling bertanya khabar dunia di luar kotanya, setiap hari Katya akan menghantar khabar dan foto-foto perjalanannya.  
Sergey pula berasal dari negeri Siberia. Saya punyalah fikir-fikir Siberia tu sebuah negara jiran bagi Rusia. Mereka pun tolong fikir kenapa Siberia terkenal bagi saya. Katya kata Siberia mungkin sangat terkenal dengan sumber  permata dan intan,  serta sumber asli yang lain.
 Lama kami berborak hingga menyentuh bab landasan tren yang menghubungkan banyak kota-kota Rusia. Barulah saya ingat tentang tren Siberian yang sangat masyur tu.  Ramai orang yang mereka jumpa menanam hasrat untuk membuat rekod peribadi menaiki tren tu, termasuk saya.
Katya kata ramai Russian menggunakan pesawat, tapi tak semua negeri memiliki landasan kapal terbang, Russian perlu melakukan banyak connection antara kenderaan awam. Tiket pesawat tak begitu mahal, kerana ia suatu keperluan penting bagi Russian, setiap hari beratus flight domestik menyeberang kota-kota. Namun ada Russian yang memilih tren, tahan atau tidak sahaja dengan perjalanan yang jauh berhari-hari dengan servis yang sederhana.
Seluruh Rusia terdiri daripada lebih 80 buah negeri atau mungkin 100 menurut Katya.  Dan sebab keluasan tanah masing-masing, setiap negeri diurus spenuhnya oleh Kerajaan Negeri. Setiap negeri mempunyai hasil ekonomi dan undang-undang sendiri.
Misalnya negeri kaya seperti negeri Islam Chechnya mempunyai sumber petroleum yang banyak. Seisi kotanya dibangunkan dengan baik dan indah-indah,  tak hanya tertumpu kepada pengurusan masjid-masjid saja. Rakyatnya memiliki hak yang sama dalam pendidikan, peribadinya bagus, dan saling membangun fizikal dan rohani. Pembangunan kota jadi bukti kejayaan bagi sebuah Tamadhun Islam yang telus.
Kerajaan negeri juga memberi sebahagian hasil kekayaan kepada kerajaan pusat Moscow. Chechnya, Degestan dan  Tatarstan adalah tiga negeri Muslim yang terbesar di Rusia. Manakala Khazan yang terkenal itu pula merupakan ibu negeri bagi negeri Tatarstan.
Mengapa negara-negara jirannya seperti Kazastan, Turkmenistan, dan Uzbekistan ini semua mempunyai perkataan ‘Tan’ di hujung nama? Katya kata, sama apa yang terjadi kepada negeri Tatarstan, mana-mana tanah yang diduduki oleh bangsa Tartar akan diberikan nama ‘Tan’.
Katya setuju hubungan negeri-negeri Islam Rusia sangat baik dengan kerajaan pusat. Walaupun dulu ada ura-ura Checnya mahu menubuhkan negaranya sendiri. Dia pernah juga singgah ke Kazhan yang indah itu. Rusia memiliki ira-kira 25 juta penduduk Islam. Khabar-khabar buruk mengenai Muslim Rusia yang sampai kepadanya disangkal dengan pemerhatiannya sendiri. Orang-orang Kazhan meraikan sesiapa saja, ramah dan sangat sopan.
Suatu hari nanti saya mahu ziarah negeri-negeri Islam ini, perlu tunggu Katya balik ke Rusia dan dapatkan surat jemputan visa darinya nanti. Mestilah nak naik juga Tren Siberian tu.
Menyebut tentang agama dan gereja, Russian menganut agama Kristian Ortodoks. Hari sembahyang tak hanya tertumpu pada hari Ahad sahaja. Manakala sambutan Krismas diraikan pada 7 Januari. Selama 7- 10 hari cuti dikhaskan untuk perayaan terbesar ini. Mereka saling pulang ke kampung masing-masing dan saling bertukar hadiah.
 Katya lupa apa sejarah perayaan Easter pulak. Ada 1 hari cuti saja diberikan kepada pekerja. Setiap rumah akan merebus sejumlah telur dan menghiasinya dengan cat warna-warni. Jika ada tetamu yang datang, kedua-dua telur masing-masing akan dilaga, telur yang pecah dahulu akan dimakan oleh si  pemenang. Tetapi biasanya masing-masing akan makan telur sendiri.
 Kadang mereka tak juga pulang ke kampung malah keluarga yang akan menjenguk mereka di Moscow. Mengapa Katya dan suaminya memilih untuk tingggal di Moscow? Tak hanya anak-anak Rusia yang bermimpi mahu ke Moscow, rakyat negara terdekat seperti Ukraine dan Belarus juga mahu berhijrah ke Moscow. Bukan kerana ekonomi Rusia yang baik tapi sebab duit-duit yang lebih banyak berada di Moscow.
Usai tamat sekolah, ibu bapa Rusia melepaskan anak-anak kerja menjauh ke kota-kota yang lebih baik. Kos hidup tak begitu mahal, dan kos pendidikan adalah percuma dari sekolah rendah hingga ke peringkat universiti. Sebab itu juga ramai anak-anak Malaysia belajar di sana, kos pengajian antarabangsa murah.
 Katya bilang untuk makan di luar itu super mahal. Tak ada kafe yang hanya menjual kopi, pasti semuanya menawarkan makanan berat. Masak di rumah jauh lebih murah, cuma sekali-sekala hujung minggu sahaja mereka dating di kafe. Musim sejuk yang panjang membuatkan kos makanan agak tinggi, tanaman-tanaman perlu dijaga rapi dan barangan import perlu mendokong keperluan rakyat juga.
 Yang sangat diperlukan bayaran adalah bil-bil air dan elektrik untuk memanaskan rumah sepanjang musim sejuk kira-kira setengah tahun lamanya. Tergantung juga di mana lokasi sesebuah kota itu. Jadi mereka seronok melakukan kayuhan di sini. Panas sehingga kulit-kulit mereka gelap sedikit. Tapi mereka tidak menjangkakan hujan sedang bermusim di sini.

No comments:

Post a Comment