Warmshower #2 Justyn, Orang Jerman


“This river is going straight to my house, remembered last night you passed the bridge behind my house?”. “Yes, so interesting.”

Kelmarin Justyn tiba kira-kira jam 10 malam dari kota Singa. Meraba-raba di malam hari mencari rumah saya di ceruk kampung dan di sisi sungai. Siang ini baru jelas dia menikmati permandangan kampung Sanglang. Justyn telah mengayuh dan mengambara selama tiga bulan di New Zealand, satu bulan di Australia dan satu bulan di Indonesia sebelum terbang ke Singapura dari Jakarta, dan tiga hari berikutnya bertemu daerah Pontian yang kecil ini. Basikalnya tidak mahal, cuma kombinasi hasil usaha kerasnya mengumpul barang terpakai. Hasilnya telah menemaninya jauh mengembara dari daerah kelahiran.

“From here I saw cyclists passed by my village”. “Oh you got the idea from here”.

Saya ketawa ringkas, mengenangkan idea mendaftar diri di laman web Warmshower kira-kira sebulan lalu. Dari pondok warong Mak Na bersebelahan Sungai Sanglang ini, saya pernah beberapa kali menyaksikan beberapa orang penunggang basikal tersenyum melihat saya yang melopong lihat aksi kayuhan mereka. Warong ini memang benar-benar juga bersebelahan jalan raya, dengan hanya dinding setingi pinggang, segala wayang berlaku di jalan raya pasti mencuri perhatian para penjamu kopi dan roti canai.

“Mak Na, kari tu ada letak apa-apa tak selain sayur?”
“Kaki ayam, kenapa?”
“Oh dia makan sayur je Mak Na, tak apa roti tampal tu ada telur, boleh rasanya dia makan macam tu”.
“Oh”.

“That curry has chicken inside it, are you okey eat Roti Canai with egg?” Tanya saya kepada Justyn. “I am good, don’t worry”. Berselera Justyn makan Roti Tampal, saat masuk gerai ini saja buat dia teruja melihat cara-cara penyediaan Roti Canai. Kelmarin, katanya ada seseorang mencadangkan Roti Canai kepada Justyn sebagai menu makanan Malaysia yang perlu dicuba. Katanya kelmarin, “One guy said, something like pancake with curry”.

“Are you sure one Roti Canai is enough?” “Cyclist will eat 6 or 7 times a day.” “Then you should one more please”. Justyn senyum, “I think so. I just fall in love with this food, one of my favorite. Thank you.” “Mak Na, tambah lagi satu!” Kasihan melihat dia dari semalam tidak makan makanan berat. Untuk sarapan, cuma kuih-kuih traditional mak Subuh tadi. Justyn menolak Nasi Lemak emak tadi kerana sambalnya ada ikan bilis. Saya benar-benar tunjukkan sebotol ikan bilis kepadanya, dia ketawa kecil. Dia seorang pemakan sayur sejak 10 tahun lalu.

Pagi ini, saya merasa gembira dapat memperkenalkan Roti Tampal, sekurang-kurangnya telur setengah masak di atas Roti Canai dapat menjadi kuah ‘colet’ kepada roti. Satu menu baru buat para ‘vegetarian’. Kami berkongsi persamaan kaedah penyediaan Roti Canai dan Pizza.

Justyn meneruskan kayuhan setelah sarapan, dari warong Mak Na menuju ke Melaka dalam jangkaan 7 ke 10 jam kayuhan.



Semalam saya telah bertanya soalan yang agak aneh, saya tak pernah bertemu orang pemakan sayur beginilah jadinya. “Do you eat egg?” “Yes. As long as do not kill animal”. Saya tergamam dalam hati, saya berfikir apa sebenarnya berlaku kepada 10 tahun lalu menyebabkan Justyn tidak makan haiwan. Ini buah persoalan baru untuk saya fikir dan kaji.

“I like your shower and Indonesia, a lot of water good for head. Not like shower in my country.” Maksud Justyn itu mandi air dari kolah atau tong air menggunakan gayung. Memang nyaman. Saya bilang kalau kayuh di Malaysia kita pasti cepat berpeluh-peluh satu badan kerana udara kita punya kelembapan udara yang tinggi.

Justyn mengulas, bahawa di negaranya untuk pergi kerja dengan berbasikal itu tiada masalah, kernana dipermudahkan dengan kemudahan bilik mandi di banyak syarikat. Kayuh dengan baju biasa, mandi dan mulai berpakaian pejabat. 

Konsep bilik mandi ini menyokong bukan hanya pekerja-pekerja yang berbasikal malah seluruh anggota syarikat yang mahu segera ke majlis lain usai waktu pejabat. Mandi dan bersiap dengan pakaian dinner atau tari, kemudian langsung dari pejabat ke majlis tanpa pulang ke rumah terlebih dahulu. Menarik! Sekarang saya faham kenapa banyak loker pakaian disediakan di sekolah dan pejabat menurut tontonan saya di televisyen.

Rancangan ‘Maharaja Lawak’ sedikit terpinggir dari tumpuan telinga saya, apa yang dibicarakan oleh Justyn lebih menarik untuk tidak dilepaskan. Tiada siaran ulangan seperti Astro. Saya ini jadi takut-takut untuk memulakan perbincangan tentang Islam di Jerman, saya mulai dengan bertanya soal populasi rakyat di negaranya.

Juga tentang populasi anutan agama. Justyn seorang penganut Kristian Ortodoks. Kristian di negaranya adalah terbahagi sama rata dengan Kristian Katolik, Raja Martin Lutor banyak member pengaruh kepada pengenalan Kristian Ortodoks dan saat pemerintahannya, sang raja telah menerjemah Bible dari bahas Latin kepada Jerman.

“I read that Jerman is one of the biggest Muslim community live there in Europe?”
“Yes, German has the biggest Muslim community in Europe, followed by United Kingdom, and France. I thought France in the second place”.
“The largest one is from Turkey? Balkan?”
“Turkey”.
“It is encouraged by the history between Ottoman and German before?”
“Yes.  Turkey also helps us in the history of Berlin wall”.

Justyn selesa tinggal bersama penganut agama dan komuniti bangsa lain, dan tidak pun merasa tergugat untuk merebut peluang pekerjaan di negaranya.

“For me, as long as you are qualified with the job, means you are good for the position. No matter you are coming from other country, race or religion. Without any networks and you got the job, you deserved the job”.

“Such Paris Attack, is there any big issue related to Muslim are happed in German?” “Terrorist do you mean?” “You can say so?” “I can say no, yes a small issue. No international issue. We are living in peace. No problem.”

Menariknya lagi, Justyn telah mengambil ijazah dalam bidang Sosiologi atau Sains Kemanusiaan, begitu berfikiran terbuka tentang semua agama. Dia malah faham bahawa Al-Quran mengajar tentang menghormati hak orang lain, dan segala isu kekejaman tidak diajarkan oleh Islam dan agama lain.

Every religion is teaching good deeds.” “Yes I agree every religion teaching peace. About the terrorism, they don’t have religion, country or nation. They are formed to do something but and gave effect to certain religion.

Meraikan permintaan emak untuk melihat foto-foto kampungnya, Justyn memperlihatkan foto-foto kawasan kampung kelahirannya, juga senibina Jerman yang unik. Masih terbina utuh banyak bangunan traditional yang mana rangka-rangka rumah yang diperbuat dari kayu dan dinding-dinding dari tanah liat ditonjolkan langsung tanpa lapisan simen luar. Setiap negeri mewarisi senibina sebegini namun memeliki sedikit perbezaan dari segi jati diri.

            “I thought Scotland have the most castles in Europe.” “Yes, Scotland have many castle, but German in the first place. Look here, one of the beautiful castles. Disneyland took the idea of making castle from German,” Justyn menunjukkan foto sebuah istana dari telefonnya.

         Saya sendiri yang malu, tidak banyak mengetahui banyak tentang hal tentang Jerman selain tokoh pengeluar kereta nombor satu dunia. “I am sorry, I don’t know much about you country. I got the lesson, read before I am being host to someone”. “Oh don’t worry, it also good get some idea by sitting together like this”. Bebual kami sambil minum the dan epok-epok (karipap) hingga tamat program ‘Maharaja Lawak’. Bapak juga sempat ajukan permohonan kepada Justyn, memainkan gitar lagu zaman mudanya, dari kumpulan ‘The Beatles’.

            Pasang niat kuat-kuat mahu bertandang ke Jerman, melihat perkembangan Islam yang nyaman di sana. Dan kembali pulang menjadi pencerita kepada dunia tanah air. Apapun Tang, mulakan baca dan terus baca sebelum menerima tamu dan pergi bertemu mereka di Jerman. Justyn pergi menjauh dan kembali pulang dengan basikal, nanti ketemu di Jerman ya. Moga Justyn mendapat hidayah Allah saat kembali pulang ke Jerman, merentasi banyak tanah Islam yang tidk pernah dia jamah.


No comments:

Post a Comment