Warmshower #3 David, Orang Vietnam


 David tunjukkan passportnya.
“Nama saya Lee Vian Tien. Lee nama keluarga saya, Vian nama tengah dan Tien nama saya. Kawan panggil saya Tien.”

“Oh awak ada 3 nama.”
“Ya semua orang Vietnam ada 3 nama.”
“Macam mana boleh nama David?”

“Nama Inggeris saya David. Dulu masa saya sekolah, ada kelas agama. Cikgu kata saya boleh guna nama David. Jadi saya pakai nama David hingga sekarang hehehe.”

Oh mungkin waktu itu, cikgu David mengajar tentang kisah nabi Daud (David) kan. Tak mustahil. Saya bertanya tentang namanya, sebab saya ada tanya tentang agama yang dianuti.

Iyalah, cyclist ni macam-macam gaya pemakanan, ada yang vegetarian to save the world, daging putih saja, tak makan kekacang dan lain-lain. Kadang tergantung agama yang dia anuti, macam Hindu tak makan daging lembu. 

David kata dia free thinker. Termasuk seluruh keluarganya. Semua makanan dia belasah makan.

Saya jemput David ke dapur. Dia kelihatan kelaparan. Habis kuih raya semua dijamah, sedap katanya. Memang patut lapar, 10 pagi dia bersarapan dan makan tengahari sekali.

“David, mari makan. Awak agama apa?”
“Apa tu?”
“Budha, Hindu, Islam..”
“Oh,  tidak tidak. Saya free thinker.”

            Maksudnya semua dia makan, termasuk daging babi. Yes ini masanya nak tanya dia macam mana rasa makan daging babi. Tapi, kerana keterbatasan bahasa Inggerisnya, dia tidak dapat menerjemahkan rasa tu kepada kata-kata.
“Bukan rasa macam ayam?”

“Bukan.”
            “Macam lembu, kambing, ikan?”
            “Bukan. Oh susahnya saya nak bagitahu macam mana rasanya..”
            “Hehehe. Tak mengapa David.”
            “Oh, tapi saya tahu Malaysia tak ada daging babi kan?”
            “Ada. Tapi Islam tak makan. Orang Cina makan.”
            “Orang Vietnam semua makan.”
            “Makan nasi juga kan?”

            “Ya, kami makan nasi. Tapi pakai sudu garpu, chopstick. Malaysia pakai tangan.”

            Teringat dulu-dulu. Saya sekeluarga pernah duduk di ceruk Pekan Nenas. Kira-kira 1 batu menuju ke jalan raya utama, yang kini dikenali sebagai jalan Pekan Nenas- . Tak ada jiran, kecuali ‘Cina Panjang’ sebab dia tinggi sangat. Sebab dulu anjing dia pernah gigit abang, kami tak pernah pun pergi rumah dia, jauh juga selang beberapa kolam-kolam ikan. So kami, main-main antara adik-beradik saja. Masa tu mak ada 10 anak.

            Damailah hidup kami di sebidang tanah bapak dengan pondok kami, penuh sayur-sayuran bapak berlatar belakangkan Gunung Pulai yang indah. Berpetang-petang siram sayur, petik petola dan bendi, teman mak cuci kain sambil amik upah kutip durian pakai topi keselematan buruh, dan susun cawan getah Ah Pau.

            Tiba-tiba bau kandang babi meruap-ruap masuk ke udara kebun kami. Rupanya, disebelah hutan sebelah kiri kebun ada operasi kandang babi yang besar amat. Baunya macam mana? Macam kita naik kereta belakang lori babi, tingkap pulak terbukak, udara yang nyaman tiba-tiba berubah. Nampak pulak pink-pink comot tengah sengih-sengih pada kita.

            Itu satu hal. Hal kedua, tengahari buta balik sekolah tu, kami jalan kaki 1 batu ke rumah 5-6 orang beradik. Udara berabuk dek lori yang menggesa tanah merah terbang ke udara, hidung pulak terhidu-hidu bau kandang babi. Kandang ni lagi lama beroperasi daripada kandang sebelah rumah. Kadang tu, kami kena tunggu air pasang surut dari melimpah ke tebing parit. Baru dapat lintas. Was-was dengan air parit tu kan.

Hari-hari pulang pergi ke sekolah seperti itu. Udara segar –bugar dari kebun demi kebun yang kami lintas, tiba-tiba bau dasyat, cepat-cepat jalan pergi pondok bas pagi buta.

            Macam bapak kami masa tu, kerja kandang itik. Pagi-pagi siram najis itik terus mengalir ke longkang. Mestilah najis babi pun prosesnya sama. Tak ke? Tahun-tahun berikutnya, ada pulak tepi jalan merah tu ladang orkid yang gemuk-gemuk lagi cantik. Tersebar pulak cerita, mereka siram pokok orkid dengan najis babi dari kandang tu. Oh tidak.

            Kadang ada air pasang ‘Keling’ datang, kebun sayur bapak dipenuhi air separas  betis. Tapi, satu hari air pasang besar sangat. Saya dikeluarkan dari kebun tu dengan di dokong oleh kawan kerja bapak atas bahunya. Paras air tu dah sampai dada orang dewasa. Sejak itu kami berpindah rumah atas sebab kandang-kandang itu dan faktor lain.

            Beberapa tahun menjejak tahun 2000, tersebarnya berita tentang virus H1N1. Kami dengar kandang-kandang tu semua tidak lagi beroperasi. Apapun, uncle China, bos kandang tepi jalan pernah tolong mak. Dia hantar mak yang sakit nak bersalin, jalan kaki nak jalan utama. Minta tolong dia hantar hospital. Dan kedai runcit dalam ladang orkid tu saja yang paling dekat, dapat tengok macam-macam jenis pokok orkid.

            Kembali kepada David. Hehehe. Gopoh jugak makan.
            “Pedas tak?”
            “Tak.”
            “Orang Vietnam makan pedas ke?”

            “Tak jugak. Di Selatan makanan pedas. Tengah Vietnam sederhana, di Utara tak pedas…. Eh awak kan cikgu bahas Enggeris, ajarlah saya”.

            “Hehehe. David, bahasa perlu dibelajar secara lisan. Kena selalu cakap. Praktis. Dan asalkan masing-masing faham”.

            “Saya ada belajar dulu di sekolah. Tapi saya tak pandai sebab tak rasa penting pun subjek tu. Tapi bila travel saya rasa penting."

            “Tapi makin baik kan awak cakap Enggeris?”
            “Ya, main baik. Mula-mula susah jugak. Ada jugak kampung-kampung dalam Kemboja, Thailand mereka tak pandai cakap Enggeris. Saya rasa saya pandai dari mereka hehehe. Kami pakai bahasa isyarat tangan dan badan.”

            “Hehehe. Nanti awak setahun habis pusing Asia Tenggara ni, lancar dan cakap Inggeris ni. Jangan risau. Yang penting ada rasa nak belajar.”
           
            Saya kemas-kemas dapur. Saya tengok depan, David ni macam bapak jugak, duduk layan tv. Masing-masing diam terpedaya. Oh David, kesiannya. Saya pun ajak dia ke ruang koleksi barang antik bapak. Kebanyakkan barang antik dari bahan tembaga.

            Saya fikir barang-barang ni semua ada lagi di Vietnam. Jadi saya tak berapa teruja nak bercerita. Rupanya David pun berminat dan banyak barang-barang belum pernah dia nampak, tapi ada juga yang dia tahu fungsi mereka.

            Sampailah kepada kendi, alat cuci tangan tu kan. Mujur pulak masa dia makan tadi saya sediakan juga yang plastik.

            “Oh, saya tahu Muslim mesti makan tangan kanan. Sebab tangan kiri ni untuk bersihkan najis.”

            “Betul.”
            “Dan langkah ke tandas dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan.”
            “Mana awak tahu semua ni?”

            “Ada pakcik dekat masjid beritahu saya macam-macam tentang Islam. Siapa Muhammad?  Rukun Islam.. dia banyak cerita.”

            “Macam mana awak kenal pakcik tu?”
            “Sebenarnya saya tahu tentang Warmshowers ni semasa saya jumpa Alex tengah kayuh keliling  Malaysia. Jadi saya berkhemah atau tumpang masjid.”

            “Wah. Berapa banyak masjid awak singgah?”

            “Dalam 10 masjid macam tu. Saya suka tinggal di masjid. Mereka layan saya dengan baik. Mula-mula saya jumpa kumpulan pakcik yang tinggal di masjid, mereka banyak cerita tentang Islam, solat dan ajak saya makan sama-sama.”

            David tunjukkan gambar sebuah masjid dan pakcik-pakcik yang banyak bercerita tu, saya kira mereka ahli jemaah Tabligh. Masjid di Hulu Langat, dan David dibawa ke rumah mereka. Makan, cerita lagi, tengok cara perubatan Islam, dan tunjukkan gambar-gambar dalam frame berkenanan Islam.

            MasyAllah saya jadi tersentuh hati tengok David bercerita dengan teruja. Bermula dari sini, David bercerita dan bertanya tentang, mengapa perempuan pakai baju putih dan hitam masa solat. Saya solat 5 waktu tak? Kenapa saya tak ke masjid? Dia tidak membandingkan agama, malah menghargai setiap nilai dan ajaran pelbagai agama.

            Kembali ke ruang tamu, kami banyak juga bincang tentang Vietnam. David tinggal bandar Ho Chi Minh. Yang sesak dan sibuk. Nak lintas jalan, walaupun traffik light hijau, tetap tak sempat nak lintas. Tapi dia berasal Dak Lak, sebuah kampung berbukit.

Kampung dia ada sumber cili, kayu balak, durian pun ada. Ada banyak ladang kopi. Dan sinonim dengan pelancong yang nak tengok kehidupan gajah Vietnam. Dia kata setiap kali tahun baru kalender Vietnam, kampungnya sedikit sejuk. Mungkin memang tempias musim sejuk di Asia dan Eropah. Perayaan Tet atau tahun baru mereka jatuh pada bulan Febuari menurut David.

            Cerita-cerita kampung dia sampai teruja emak nak ke sana nanti. Tapi tunggu David balik, tahun depan hehehe. David kata Ha Long Bay yang terkenal di kalangan traveler Malaysia tu banyak pelancong jadi agak bosan bagi dirinya.

            “Untuk bangunan sejarah, saya cadangankan Da Nang City. Rumah-rumah lama terletak di Hoi An… untuk natural view, pergilah ke Ninh Binh berdekatan dengan Hanoi”.

            “Okay, macam mana suasana hari Tet?”
            “Tet ini macam hari raya awak jugak. Tak ada biskut raya, tapi ada kek-kek. Awak pun ada kasi duit kan pada kanak-kanak?”
            “Oh ada juga ya?. Sama.”

            “Ada dalam sampul jugak. Beri pada orang tua jugak yang sudah umur 70, 80 tahun. Seminggu cuti. Ada ziarah-ziarah. Kawan saya datang rumah, kawan kakak datang rumah…”.

            “Em perkahwinan macam mana pulak? Berapa umur perempuan kahwin?”
            “Sekarang dah tak kisah. Tapi mengikut undang-undang, perempuan umur 18 tahun sudah boleh kahwin, lelaki 20 tahun.”

            “Suasananya macam mana?”
            “Vietnam, lelaki perempuan tak perlu kasi duit kahwin.”
            “Apa? Tak ada duit kahwin? Macam mana nak buat parti?”
            “Hehehe. Betul tak ada. Sana ada 3 kali datang rumah. Tanya  mahu kahwin ke tidak, kahwin kemudian parti.. mak bapak buat majlis, lepas tu orang-orang yang datang akan beri sagu hati kepada mak bapak. Jadi wang tu semua boleh guna untuk cover belanjawan awal tu”.

            Ringkas betul upacara perkahwinan mereka. Saya pun cerita tentang perkahwinan Islam dan budaya Malaysia. Sampai mata kelabu asap ngantuk.

            Esoknya, saya tergesa-gesa ke kelas tuisyen. Sempat gorengkan onde-onde bijan dihidang dengan teh panas. Masing-masing sibuk jugak buat ucapan dalam buku guest house, saya pula dalam buku Travelog Mity saya. Dia kata tak apa, mana tahu dia belajar cakap Melayu masa di Indonesia nanti, bolehlah baca buku saya.

            Comel, sebab dalam banyak-banyak barang yang dia heret sepanjang kayuhan ada kepingan-kepingan poskad Vietnam sebagai hadiah kepada kenalan jalanan dia. Saya dapat poskad bergambarkan Universiti Hanoi, universiti paling tua di Vietnam.

            Moga Allah membuka hati David untuk mengangkat kalimah Syahadah. Amiin.

Cam on         - Thank you
Tam biet        - Good bye
Hen gap lai   - See you again.




                                                                                    

No comments:

Post a Comment